söndag 19 januari 2014

olycka!!!

Det som absolut inte fick hända har hänt! Boven i dramat ser ni på bilden, en mugg med te. Jag sitter i godan ro och pusslar. Temuggen nyligen påfylld och allt i ordning för en fortsatt pusseldag. Så när jag sitter där och pusslar lyckas jag stöta till muggen och teet flödar över pusslet. Instinktivt ger jag ifrån mig ett vrål. I panik skriker jag på gubben min -hämta papper nu!!! Av erfarenhet vet jag att problemet är stort. När pusselbitar blir blöta så sväller dem och ännu värre är att det gärna skivar sig. En pusselbit är uppbyggd genom att många tunna lager av papper limmas ihop. Dessa håller väldigt bra i torrt tillstånd men inte i vått. Jag har sett flera pussel som blir totalförstörda när det kommer vatten på. Biten blir tunnare och bilden ramlar av. Det kom många fula ord ur min mun.


Efter att ha torkat av pusslet med papper så tar vi fram hårfönen. Jag sitter där säkert i 15-20 min och försöker blåsa pusslet torrt. I skräck vågar jag inte röra bitarna. Dags att fundera på hur i hela friden vi ska göra. Lösningen blir att blanda pussellim och sedan stryka på det på den biten som blev blöt och hoppas och be. 3 timmar tar det för limmet att torka så först därefter kan vi se resultatet. Till min stora glädje ser det faktiskt ok ut. Äntligen kan jag andas ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar